Sprawdź mnie, jeśli potrafisz!

Skąd się bierze spirala zadłużenia? Jednym z powodów jest pomijanie w biznesie tak istotnej kwestii, jak sprawdzanie swoich klientów i kontrahentów. Podpisujemy umowy, wystawiamy faktury z późniejszym terminem zapłaty osobom, które mają już kłopoty finansowe u innych dostawców czy firm.  Już od dawna dowiadywanie się, z kim robimy interesy, przestało być domeną instytucji finansowych, a mimo to, ciągle jeszcze wielu przedsiębiorców nie robi nic, by choć trochę poznać swego biznesowego partnera.

 

Anna Gąsiorowska, trener windykacyjny, z ponad 20-letnim stażem i właścicielka firmy Negocjator Anna Gąsiorowska, uważa, że rośnie świadomość przedsiębiorców w kwestii pozyskiwania informacji o swoich klientów. Zauważa jednak, że za świadomością, rzadko idą konkretne działania w tym kierunku: „To, że wiemy, że powinniśmy coś zrobić, nie oznacza, że to zrobimy. Podobnie działa to w kwestii poznania swoich kontrahentów. Z moich licznych rozmów z właścicielami firm wynika, że niemal każdy chciałby wiedzieć, czy druga strona wywiąże się ze swych zobowiązań, a przy tym – ta chęć pozostaje w sferze pobożnych życzeń. Wielu przedsiębiorców jest przekonanych, że taka wiedza zarezerwowana jest jedynie dla instytucji państwowych czy finansowych, a oni nie dysponują takimi narzędziami” – wyjaśnia Anna Gąsiorowska.

 

Tymczasem na rynku mamy dostępnych wiele narzędzi do sprawdzania kontrahentów. Mało tego, nie trzeba od razu zgłaszać się do wywiadowni gospodarczych, wiele czynności można wykonać samemu. Każdy przedsiębiorca może wykorzystać sporą ilość narzędzi – zarówno oficjalnych, jak i nieoficjalnych, a także skorzystać z… informacji od samego klienta.

 

„Każdy z nas wysyła komunikaty werbalne i niewerbalne, dotyczące swojej sytuacji finansowej. Robimy to nieświadomie, a jeśli ktoś wie, na co zwracać uwagę podczas rozmowy albo nawet jak kierować negocjacjami biznesowymi, by otrzymać informacje zwrotne o sytuacji kontrahenta, zdobędzie bardzo cenne informacje i to u samego źródła. Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi, lubimy się wybielać, uchodzić za bogatszych niż jesteśmy (choć w przypadku dłużników, podczas rozmowy z windykatorem, zachodzi odwrotny mechanizm). Jednak ciężko jest oszukać mowę ciała, intonację, także kłamstwo trudno jest ukryć” – uważa Anna Gąsiorowska i dodaje – „Jeśli nauczymy się pozyskiwać i interpretować informacje od klienta i o kliencie, zyskamy nieocenioną wiedzę, którą możemy wykorzystać podczas naszej codziennej pracy. Niekoniecznie od razu musimy zrywać wszelkie kontakty z taką osobę, ale możemy próbować się dodatkowo zabezpieczać przed ewentualnymi skutkami”.

 

Dbając o zwiększenie świadomości przedsiębiorców w kwestii windykacji i negocjacji windykacyjnych, Anna Gąsiorowska prowadzi webinaria dotyczące windykacji, a jedno z nich – „Sprawdzam!” – pozyskiwanie informacji o kliencie i od klienta poświęcone jest właśnie problemowi pozyskiwania informacji o kliencie o od klienta. Najbliższe terminy to 4.X.2016 oraz 11.X.2016. Szczegóły dostępne są na stronie firmy: www.agnegocjator.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *