Wejdź na wyższy poziom windykacji w firmie

Wejdź na wyższy poziom windykacji w firmie

 

Windykacja to nie tylko wysłanie pisma z ponagleniem do dłużnika czy telefon do niego. Musimy pamiętać też zarówno o działaniach przed tymi czynnościami i po nich – przekonuje Anna Gąsiorowska, właścicielka firmy Negocjator Anna Gąsiorowska.

 

„Odzyskiwanie długów powinno się zaczynać jeszcze przed podpisaniem umowy z klientem” – tłumaczy Anna Gąsiorowska, negocjator windykacyjny z ponad 20-letnim stażem. Tak samo, jak sprawdzają nas banki czy operatorzy telekomunikacyjni, tak samo powinniśmy my sprawdzać swoich klientów. Choć większość z przedsiębiorców nie ma dostępu do BIK-u, to mamy możliwość sprawdzenia naszego kontrahenta w ogólnodostępnych bazach, rejestrach czy choćby w internecie. Również sam klient – swoją postawą, komunikacją werbalną i niewerbalną dostarcza nam bardzo wiele informacji o swojej sytuacji finansowej. „Musimy tylko wiedzieć, na co zwracać uwagę i w jaki sposób prowadzić rozmowę, by klient powiedział nam to, co chcemy. W tym kontekście nie zapominajmy o roli handlowców czy sprzedawców – często to oni mają pierwszy kontakt z klientem, a w wielu przypadkach – jako jedyni z całej firmy się z nimi kontaktują” – mówi Anna Gąsiorowska.

 

Obecnie na rynku mamy szereg instrumentów, które pozwalają nam zabezpieczyć naszą umowę. „Wielu przedsiębiorców nie stosuje żadnych zabezpieczeń, w obawie, że wystraszą potencjalnego klienta lub koszt takiego zabezpieczenia zminimalizuje zyski. Do każdej umowy należy podejść indywidualnie, jednak mamy cały wachlarz możliwości – począwszy od weksla czy kaucji zabezpieczającej, poprzez hipotekę czy zastaw rejestrowy, a  na gwarancjach bankowych kończąc” – wyjaśnia Anna Gąsiorowska.

 

Kontrola należności w firmie to przede wszystkim ustalenie procedur – kto, kiedy i jak. Kto ma windykować, kiedy należy reagować na brak płatności, w jaki sposób. „Windykacja w firmie nie może działać na zasadzie uznaniowości, że raz reagujemy dzień po terminie, innym razem dopiero po miesiącu. Również pracownicy muszą być przygotowani do negocjacji windykacyjnych. Wiele błędów w rozmowie z dłużnikiem popełniamy nieświadomie, nawet nie zdając sobie z tego sprawy, co znacznie utrudnia i wydłuża czas odzyskiwania należności, a w wielu przypadkach sprawia, że dług staje się nie do odzyskania” – mówi Anna Gąsiorowska i dodaje – „Chcemy uchodzić za profesjonalistów w swojej dziedzinie, a często zapominamy, że na ten obraz składa się wiele czynników, nie tylko wiedza i fachowość w swojej branży, ale także w marketingu oraz w podejściu do odzyskiwania należności”.

 

W jaki sposób to zrobić? Wielu firm nie stać na utrzymywanie działów windykacji, jednak dla Anny Gąsiorowskiej nie jest to przeszkoda, by profesjonalnie odzyskiwać wierzytelności. „Nieistotne jest, czy windykację przeprowadza osoba odpowiedzialna tylko za te czynności, czy pracownicy, którzy prócz odzyskiwania długów posiadają też inne obowiązki. Ważne jest, by były to osoby profesjonalnie przygotowane do swojej roli”. „Doświadczony” dłużnik szybko odkryje, kto zajmuje się jego sprawą i na ile może sobie pozwolić.

 

Wychodząc na przeciw wszystkim przedsiębiorcom, firma Negocjator Anna Gąsiorowska przygotowała szkolenie: „Zarządzanie należnościami w firmie”, które odbędzie się już 26 stycznia. Podczas szkolenia będzie można się dowiedzieć,, jakie zachowania w poszczególnych sytuacjach są prawidłowe: począwszy od zdobywania informacji na temat klienta, odpowiednie zabezpieczenie transakcji, poprzez kontrolę należności, aż po egzekucję długu. Szkolenie to przygotowuje na każdą sytuację dotyczącą rozliczania należności w firmie.

 

Szczegóły już wkrótce na stronie www.agnegocjator.pl.

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *